Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

maandag 19 juli 2010

Rhodos 2 - Bloemen


Ik ben altijd benieuwd wat er op mijn vakantieplek zoal groeit en bloeit.
Het leuke van zuidelijke landen is dat je de planten die hier alleen als kamerplant gehouden kunnen worden, daar als buitenplant tegenkomt en vaak ook veel uitbundiger bloeiend dan bij ons. Ik zag ficussen die zo groot en dik als flinke eikenbomen waren.
En hoewel het voorjaar al ruimschoots voorbij was, heb ik toch nog aardig wat bloemen gezien die je in onze omgeving niet snel buiten tegenkomt.
Overigens, als de tropische dagen van de afgelopen week een teken zijn van een veranderend klimaat, zien we straks in Nederland misschien ook wel palmbomen langs de kant van de weg.
Een aantal planten die ik op Rhodos zag, kende ik van naam. Bij anderen heb ik geen idee en heb ik ook nog geen naam kunnen vinden. Is ook niet zo erg.
Genieten van de schoonheid van de natuur kun je gelukkig ook als je niet weet hoe iets heet.
Een selectie van wat Dorine en ik op onze wandelingen tegenkwamen:

Bougainvillea spectabilis

Franchipani

Oleander (Nerium oleander)



Vijgenboom



Stephanotis floribunda





Dit plantje had een grappige zaadbal. Als je de bal aanraakte liet hij meteen los en spoot vocht in het rond. Dorine moest nog lange tijd haar oog uitwrijven.

Chinese roos (Hibiscus rosa-sinensis)

Agave americana



Dit plantje groeide aan een kale rots alsof het van de lucht kon leven.



Een combinatie van lekker zacht en zeer stekelig

De laatste foto is genomen in het archeologisch museum. De bewaker die daar rondliep vond het maar vreemd dat ik een groen uitgeslagen vijverbak fotografeerde in plaats van de kunstschatten die in dezelfde tuin stonden. Ik vond dat ene bloempje met wat schaduwen nu juist zo’n mooi verstild beeld.

5 opmerkingen:

mari zei

Mooie bloemen.
Dat plantje waar Dorien zo'n last van had is denk ik de
De springkomkommer, spuitkomkommer of ezelskomkommer (Ecballium elaterium, synoniem: Momordica elaterium) is een plant uit de komkommerfamilie (Cucurbitaceae). De soort groeit in Zuid-Europa langs de mediterrane kust en in West en Centraal-Azië.

De kruipende plant kan tot 60 cm hoog worden en groeit in wegbermen, akkerland en spoorwegbermen. Het dikke blad is grofgetand en aan de onderzijde wit behaard. De Springkomkommer is eenhuizig. De gele bloemen zijn klokvormig en eenslachtig.
Bron: wikipedia
En die mooie gele
De hoorn papaver
http://www.ecogriek.nl/flora.html

Wilma zei

Een feest van herkenning. Zowel de flora als de archeologische schatten.

Bas van Houwelingen zei

@Mariëtte, bedankt voor de info. Ik had stiekum al gehoopt dat je met wat antwoorden zou komen. Dat weten we dan ook weer.

janneke zei

Alweer mooie opnamen Bas! Ik ben ook altijd geinteresseerd in de flora van de vakantielanden.
Om nog een plant een naam te geven : waarschijnlijk is de oranje bloem (uit de rotsspleet groeiend) een "trompetklimmer" Deze kan zeer goed tegen de zon. In mijn tuin staat een donkergele versie.

Bas van Houwelingen zei

@Janneke, bedankt voor je reactie en de bloemennaam. Met elkaar worden zo een heleboel wijzer.