Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

dinsdag 23 februari 2010

Bibliotheken in de gevarenzone

Vandaag een sombere dag. Veel telefoontjes gekregen van leden die wilden opzeggen omdat “ze toch al jaren geen gebruik meer maken van de bibliotheek”.

Om mijn stemming nog meer te verpesten trof ik in mijn RSS-feeds nog meer somber bibliotheeknieuws aan. In de PZC van gisteren staat dat in Bruinisse de ondernemingsvereniging, dorpsraad en een platform de Schouwen-Duivelandse politiek oproepen de bibliotheek in Bruinisse niet te sluiten.

Vandaag in Goudse Post: De ambtelijke top van de gemente Gouda heeft in haar bezuinigingsvoorstellen opgenomen dat de Openbare Bibliotheek Gouda een kwart (!), en in het slechtste scenario, de helft (!) minder subsidie krijgt. Eén, misschien twee van de drie vestigingen in Gouda dreigen daardoor gesloten te worden.

Soms is het helemaal geen lolletje om via Netvibes zo gemakkelijk alle bibliotheeknieuwtjes binnen te krijgen. Aan de andere kant moeten we ook niet onze kop in het zand steken. De positie van de bibliotheek is niet meer zo sterk als zij geweest is en met de komende bezuinigingen in het vooruitzicht kunnen we maar beter goed voorbereid zijn.
Dit soort berichten moet iedereen daarom extra motiveren om de onze bibliotheek overeind te houden. Een slag verliezen hoeft niet tot een volledige nederlaag te leiden.
Annette Gerritsen gaf in Vancouver het goede voorbeeld. Na een val op de 500 meter, won zij vervolgens op de volgende afstand wel een zilveren medaille. That’s the spirit.

5 opmerkingen:

Els zei

Niet zo somber Bas, we blijven positief, met z'n allen moet het toch lukken?

Wilma zei

Positief blijven alleen is niet genoeg. Goed na gaan denken over argumenten: Wát is ons bestaansrecht? Wát maakt ons een basisvoorziening?
Allianties sluiten met mensen / instanties die de bibliotheek wél als onmisbaar zien.

Anoniem zei

Hoi Bas, Wat een sombere gedachten allemaal. Vind je mijn muziek keus ook al niks. En dan nog erger SVEN geen goud.
BAH, BAH,!
Mijn eigen filmpje staat er nog niet op dit vergt nog enige studie.
Veder vind ik 23 dingen steeds leuker! Tot gauw!

Groetjes Mirjam

Bas van Houwelingen zei

@Allen, ik maak me wel degelijk zorgen ook over de toekomst van onze eigen bibliotheek. Ik zie de oplossing in twee richtingen, enerzijds zorgen dat we onmisbaar zijn voor het onderwijs en anderzijds voor alle liefhebbers van lezen, luisteren en kijken een dienstverlening en aanbod aanbieden die zo op prijs gesteld wordt dat afhaken niet in hen opkomt.

Unknown zei

Ik lees gelukkig ook nog vaak positieve berichten, over stijgingen in het aantal leden maar ik ben altijd wel een beetje huiverig voor de Amerikaanse trend. Daar zijn bibliotheken redelijk 'booming' als het gaat om gebruik, maar tegelijkertijd wordt er hard gehakt daar...

Bedankt voor de leuke verwijzing naar ZBD trouwens. Zeer gewaardeerd!